Digitala hjälpmedel för en mer nära vård

Publicerad: 2023-02-22 15:44

Välfärdsteknik som läkemedelsrobotar och trygghetskameror bidrar till en ökad personcentrering. Digitalisering bidrar också till att vården kan använda personalen på bästa möjliga sätt för att räcka till för de vi finns för. Det är en vinst för den enskilde patienten men också för vården och miljön när vi gör färre resor.

Runt om i Örebro läns verksamheter har vi digitala hjälpmedel som hjälper att kunna ge en mer god och nära vård. I Degerfors kommun jobbar Moa Rosengren som projektledare för välfärdsteknik och medicinskt ansvarig för rehab. I Degerfors arbetar kommunal hemsjukvård med till exempel läkemedelsrobotar och trygghetskameror. I en film för arbetet med nära vård i Örebro län är Moa med och berättar om deras arbetssätt.

– Digitaliseringen kan bidra till omställningen genom att man kan hitta nya arbetssätt inom vården så att vi använder personalen på ett bättre sätt, berättar Moa och fortsätter:

– Exempel på hur vi nyttjar det digitala är när vi tar hjälp av trygghetskameror som kan utföra tillsynsbesök.

Trygghetskameran sätts upp hemma hos den patienten och så kan personal titta i kameran under vissa tider som har bestämts i förväg i samråd mellan den enskilde och kommunens personal. Det här är särskilt effektivt på nätterna, då slipper medarbetarna riskera att väcka personen i fråga. Att bli väckt mitt i natten kan bidra till oro. Att då använda en trygghetskamera blir en vinst både i den enskildes perspektiv men också för personalen som inte behöver resa dit.

Roboten som hjälper till med medicinering

Att ta hjälp av digitala medel i form av en läkemedelsrobot kan ge patienten en ökad självständighet. Individen får tillsammans med kommunens medarbetare bestämma om en läkemedelsrobot ska användas eller om personal ska komma hem och hjälpa till. För många är just självständigheten viktig och då är det ett bra alternativ att kunna erbjuda en robot.

– Personcentreringen ökar genom att den enskilde får fler valmöjligheter, säger Moa Rosengren.

Läkemedelsroboten bidrar också till säkrare läkemedelshantering. Roboten fylls på med en dosrulle med läkemedel. På roboten finns en knapp som börjar lysa grönt när det är dags att ta medicinen. Roboten påminner patienten att ta sin medicin genom en ljudsignal och med en röst tills personen tar sin medicin. Det gör att läkemedlet ges ut vid rätt tidpunkt.

Senast uppdaterad: den 22 februari 2023