Samverkan för stöd till föräldrar med individen i fokus

Publicerad: 2023-02-22 15:29

På Vuxenrehabiliteringen i Region Örebro län träffar medarbetarna föräldrar med kognitiva svårigheter. Men det är inte bara de som jobbar på vuxenhabiliteringen som träffar dem. Därför är det viktigt att samverka med andra verksamheter både inom Region Örebro län samt länets kommuner för att kunna ge ett bra stöd.

Region Örebro län. Omställning nära vård. Händer bildar ett hjärta runt en nyfödd bebis fötter.

Maria Zennertun jobbar som specialpedagog på Vuxenhabiliteringen på Region Örebro län. Maria och hennes kollegor möter invånare med kognitiva svårigheter som kan ha en önskan om att bli förälder eller som är förälder. Maria berättar att hon och kollegorna kan ge dem kompletterande stöd och hjälp kring föräldrarollen utifrån svårigheter som är kopplade till deras diagnos.

Det är även viktigt att sprida kunskap till andra yrkesverksamma om hur möten kan anpassas när de träffar dessa föräldrar.

– Därför har Vuxenhabiliteringen tillsammans med andra representanter inom Region Örebro län och länets kommuner tagit fram stödmaterial till professionella. Tanken är att materialet ska kunna ge stöd till yrkesverksamma, både hur vi kan uppmärksamma de här föräldrarna men också kring bemötande, berättar Maria och fortsätter:

– Samverkan kan också se ut som så att vi upprättar en samordnad individuell plan. Det kan vara en patient som har kontakt med flera olika verksamheter och man känner att det behöver samordnas.

Nytt stödmaterial i form av utbildningsfilm

Maria Zennertun och andra medarbetare på Vuxenhabiliteringen har varit med och arbetat fram en utbildningsfilm med tillhörande arbetsmaterial till. "Ibland är det svårt ... kognitiva svårigheter och föräldraskap" heter filmen och vänder sig till medarbetare inom vård och omsorg som möter den här målgruppen. I filmen har Maria huvudrollen och tar tittaren genom olika steg för bemötande av föräldrar med kognitiva svårigheter.

Elisabeth Ljunglöf är verksamhetschef på Vuxenhabiliteringen och hon berättar att tanken med filmen är att den ska bjuda in till reflektion.

– Vi vill ge och sprida stöd till yrkesverksamma som kommer i kontakt med den här målgruppen, till exempel inom skola och annan omsorg. Att samverka och ha individen i fokus är jätteviktigt, säger Elisabeth.

Gränsöverskridande träff ger inblick i varandras områden

För att verkligen anamma det här med samverkan bjöd Vuxenhabiliteringen in till filmvisning på Bio Roxy i Örebro vid premiären hösten 2022. Då kom personer med olika professioner från regionen och från länets kommuner och fyllde salongen.

– Att samlas så här på gränsöverskridande träffar gör gott för alla inblandade. Vi får ett ansikte på varandra och blir mer insatta i varandras förutsättningar och områden, avslutar Elisabeth Ljunglöf.

Här hittar du filmen, reflektionsfrågor och vägledning för möten med föräldrar som har kognitiva svårigheter.

Bakgrund

Stödinsatserna från Vuxenhabiliteringen för personer med kognitiva svårigheter är frivilliga och patienten är delaktig i sin planering. Kognitiva svårigheter kan till exempel handla om svårigheter med att strukturera och planera sin tid, att tänka och handla på ett problemlösande och funktionellt sätt men också att minnas och att tänka abstrakt.

Stöd från Vuxenhabiliteringen i Region Örebro län kan ske i olika former anpassat efter individens behov. Det kan till exempel handla om att hjälpa till med information, hjälpmedel för rutiner och planering, utformning av checklistor.

Vuxenhabiliteringen arbetar för att personerna ska ha en god livskvalitet, ett fungerande vardagsliv och kunna vara delaktiga i samhällslivet. Insatserna ska bidra till att förbättra, bevara och/eller kompensera förmågor och underlätta för personen att hantera sin vardag.

Senast uppdaterad: den 23 februari 2023