Region Örebro län Region Örebro län

Cherries-modellen: Så arbetas det i Laxå för att bryta ofrivillig ensamhet bland äldre

Under ett treårigt projekt har den så kallade Cherries-modellen testats i Laxå. Cherries-modellen syftar förbättra hälso- och sjukvårdssystemet genom att låta invånare vara med i processer. I Laxå har fokus varit på främjande och förebyggande för att minska ofrivillig ensamhet bland äldre. Det här har gjorts i samverkan mellan Laxå kommun, Region Örebro län och civilsamhället.

Vad är Cherries och varför har vi provat den modellen?

Cherries är en modell som har testats för att jobba fram lösningar på hälso- och sjukvårdens utmaningar tillsammans med invånare och patienter. Projektet startade 2020 och avslutades 2023.

– I hela Sverige, men även i hela världen, ser vi flera stora utmaningar för hälso- och sjukvården. Bland annat den demografiska utvecklingen med en ökande andel äldre, berättar Lena Uvhagen som är projektledare och utvecklingsledare i Region Örebro län. En annan aspekt vi ser är en förskjuten sjukdomsbild från akuta sjukdomstillstånd till mer kroniska långvariga sjukdomstillstånd.

Det här bidrar till att hälso- och sjukvården behöver ställa om och hitta nya lösningar.

– En tanke i Cherries är att vi tillsammans ska hitta innovativa lösningar på de här utmaningarna. Med Cherries-modellen får vi ett underifrånperspektiv där vi har inputs från de som berörs - invånare och patienter, säger Lena.

Bryta/minska ofrivillig ensamhet bland äldre

Under det treåriga projektet har arbetsgruppen testat Cherries-modellen i Laxå. Där har de arbetat med hälsofrämjande och förebyggande fokus och att bryta ofrivillig ensamhet bland äldre.

Simon Elgbratt från RF-SISU i Örebro län har varit projektsamordnare och han berättar om arbetet med att minska ofrivillig ensamhet:

– Genom samverkan med samhällsaktörer och genom att involvera de som känner sig och upplever ensamhet har vi kunnat se vilka behov som funnits. Det här har gjorts i samverkan mellan Laxå kommun, Region Örebro län och civilsamhället.

Cherries-modellen

Cherries-modellen består av olika steg:

• Call for needs – vad behöver göras?
• Call for solutions – vad för lösningar finns det?
• Co-creation – hur kan vi göra det här tillsammans?
• Adoption – hur använder vi det här i våra verksamheter?

– I det sista steget, adoption, handlar det om att ta tillvara på de lärdomar vi gjort i stegen innan. Vi kollade på hur vi kan få in det nya i någon typ av ordinarie verksamhet, säger Lena Uvhagen och förtydligar att:

– Det handlar alltså inte om att bygga upp något parallellt utan det handlar om att använda det här som ett verktyg i vår verktygslåda.

Cherries-projektet är nu avslutat men arbetet i Laxå har övergått och fortsatt i en samverkansgrupp i Laxå kommun.

Filmer

Hur har det då gått med projektet och vad kan vi ta med oss från den här modellen? Spana in våra filmer för att höra mer om hur arbetet har gått och om de olika stegen:

CherriesLena.png

Film 1

Här beskrivs projektet Cherries. Vi får höra projektledare Lena Uvhagen berätta om arbetet. Det beskrivs också hur Cherriesmodellen kan användas i omställningen till nära vård. Filmen är cirka fem minuter lång.

CherriesSimon.png

Film 2

Handlar om en del av projektet där man gjort ett pilotprojekt i Laxå för att minska/bryta ofrivillig ensamhet. I filmen berättar Simon Elgbratt, projektsamordnare från RF-SISU i Örebro och projektsamordnare Julia Olsson från Sydnärke Folkhälsoteam om det här. Filmen är cirka åtta minuter lång.

CherriesJulia.png

Extrafilm!

Vill du veta mer om de olika stegen i Cherries-modellen? Här går Lena Uvhagen och Julia Olsson igenom Cherries-modellen och verktyg som använts. Filmen är cirka tre minuter lång.

Bakgrund: Kort om Cherries

• Cherries är ett Europeiskt samarbetsprojekt som man jobbat med i Region Örebro län. Projektet startade 2020 och avslutades 2023. Projektledare har varit Lena Uvhagen som är utvecklingsledare i Region Örebro län.
  • Cherries står för Constructing Healthcare Environments through Responsible Research Innovation and Entrepreneurship Strategies. Det innebär att vi genom ansvarsfulla innovations- och entreprenörskapsstrategier ska hitta lösningar på hälso- och sjukvårdens utmaningar.
  • I Örebro län har ett särskilt fokus varit de nya innovativa samverkansformer som växt fram mellan civilsamhället och hälso- och sjukvården i västra länsdelen (Degerfors, Karlskoga och Laxå kommuner). Samverkan syftar bland annat till att minska utanförskap hos individer och grupper i samhället.
  • I projektet ingår 12 organisationer (universitet, forskningsorganisationer, företag, civilsamhällesorganisationer, sjukhus, innovationscentra och regionala myndigheter) från sju europeiska länder (Österrike, Italien, Holland, Spanien, Cypern, Belgien och Sverige). Det leds av Centrum för sociala innovationer i Wien.
  • Här kan du läsa mer om Europaprojektet Cherries

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 29 februari 2024